08
februari
2024
|
11:11
Europe/Amsterdam

De Friesland bespaarde 278.000 wachtdagen in 2023

Bij 73% van de verzoeken werden wachtdagen bespaard

Omdat mensen soms lang moeten wachten op een medische behandeling, heeft De Friesland Wachtlijstbemiddeling. Enerzijds helpen zij verzekerden bij hun keuze voor een zorgverlener, anderzijds zoeken ze uit of iemand zijn of haar behandeling veel eerder kan krijgen. In totaal bespaarde wachtlijstbemiddeling in 2023 bijna 278.000 wachtdagen voor verzekerden van De Friesland; een recordaantal en een stijging van 33% ten opzichte van 2022.  

“Verzekerden weten ons steeds beter te vinden”
Michel Noordbruis, manager Klantcontact De Friesland: “Ik raad onze verzekerden echt aan om te bellen als ze wat langer moeten wachten op een behandeling. Totaal verwerkten we in 2023 circa 6.050 dossiers die betrekking hebben op zorgbemiddeling. Een stijging van 7% in vergelijking met 2022.”

Meeste verzoeken voor ziekenhuiszorg en geestelijke gezondheidszorg
De meeste verzekerden (71%) vragen hulp bij een kortere wachttijd voor ziekenhuiszorg. Het gaat dan vooral om orthopedie, oogheelkunde, neurologie, radiologie en heelkunde. Soms wordt een snellere behandelplek gevonden in een zelfstandig behandelcentrum, soms in een ander ziekenhuis binnen of buiten de regio. Maar soms lukt het ook sneller in hetzelfde ziekenhuis. Bij de GGZ (13% van de verzoeken) wordt het meest gebeld over ADHD (volwassenen), trauma / PTSS, depressie, angststoornissen en verslaving.

Meer dan verkorten wachttijd 
Al een aantal jaren stijgt het aantal verzekerden dat zorgbemiddeling belt. Niet alleen voor hulp bij een kortere wachttijd. Noordbruis: “We helpen bij het vinden van een huisarts, bijvoorbeeld na een verhuizing. Afgelopen jaar hielpen we 287 verzekerde gezinnen aan een nieuwe huisarts. En met de nieuwe huisarts die net gestart is in Heerenveen, helpen we ook in 2024 weer veel gezinnen.” Daarnaast helpt wachtlijstbemiddeling ook met het vergelijken van ziekenhuizen op basis van kwaliteitsinformatie die beschikbaar is. Zoals het aantal operaties dat jaarlijks wordt uitgevoerd, het resultaat van de behandeling en beoordelingen van patiënten.

infographic wachtlijstbemiddeling